Zichtbaar gezonde organisatiecultuur voor meer vertrouwen
Als operational auditor is Charlot Oltmans betrokken bij verschillende gevraagde onderzoeken over onder andere integriteit en verandermanagement. Ook is zij projectleider van politiek gevoelige en complexe onderzoeken. Een voorbeeld hiervan is een (cultuur)onderzoek naar de verbeteringen in het financieel beheer van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Daarnaast is Charlot ambassadeur van het ‘thema’ open communicatie en feedback. Daar vertelt ze graag meer over.
‘Burgers moeten weer gaan zien dat wij als Rijksoverheid ons inzetten voor de burger.’
Open communicatie en feedback voor betere dienstverlening
‘Mijns inziens is de grootste uitdaging voor de Rijksoverheid de afname van het politiek vertrouwen van burgers in overheidsorganisaties. In de afgelopen jaren is er ontzettend veel fout gegaan, waardoor het niet meer vanzelfsprekend is dat burgers vertrouwen hebben in het functioneren van de overheid. Je merkt dat onze opdrachtgevers hard hun best doen zaken op orde te krijgen, reputatierisico’s vroegtijdig te identificeren en uitvoerig verantwoording af te leggen. Als internal auditor helpen wij onze opdrachtgevers hierbij. In het verlengde hiervan is transparantie een belangrijk aandachtspunt: burgers moeten weer gaan zien dat wij als Rijksoverheid ons inzetten voor de burger. Wat mij betreft gaat dit hand in hand met een organisatiecultuur van open communicatie en feedback. Naast dat een cultuur van open communicatie en feedback bijdraagt aan een betere kwaliteit van dienstverlening, is het voor burgers makkelijker een organisatie te vertrouwen waar sprake is van een zichtbaar gezonde organisatiecultuur. Als internal auditor hebben wij de perfecte positie om hierover mee te denken met de organisatie; een integere houding die overigens vanuit onze beroepsregels ook van ons mag worden verwacht!
‘We moeten vanuit onze voorbeeldfunctie ook kritisch naar onszelf kijken.’
Aandacht voor open communicatie en feedback
We denken zowel impliciet als expliciet mee over cultuurverbeteringen in de vorm van gevraagde onderzoeken naar integriteit, verandermanagement en soft controls. Naast dat we onze opdrachtgevers helpen hun organisatiecultuur te verbeteren, moeten we vanuit onze voorbeeldfunctie ook kritisch naar onszelf kijken (practice what you preach!). En dat doen we! Al enige tijd zetten we ons binnen de Auditdienst Rijk in voor het thema open communicatie en feedback. Zo hebben we een netwerk van ongeveer dertig geweldige collega’s die zich actief inzetten voor een cultuur van open communicatie en feedback (denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van het kaartspel ‘Open Kaart ADR’, of de implementatie van het buddy-systeem).
Daarnaast bieden we al een paar jaar de training ‘Open Communicatie en Feedback’ aan en voert ons directieteam periodiek gesprekken met de collega’s die deze training hebben gevolgd. Onder andere op die manier kunnen collega’s aandachtspunten over communicatie en feedback aandragen en blijven we kritisch op onszelf. Door ons voortdurend in te zetten voor open communicatie en feedback versterken we het fundament van vertrouwen waarop onze samenwerking rust. Samen kunnen we blijven groeien als een voorbeeld van transparantie en effectiviteit binnen de Rijksoverheid.’
‘Samen kunnen we blijven groeien als een voorbeeld van transparantie en effectiviteit binnen de Rijksoverheid.’